مقالات مهارت‌های زندگی و بقا

بررسی نقش اسباب بازی در رشد و پرورش کودکان

بازی­ها در زندگی کودک، فرآیندهایی هستند که در نگاه اول فقط برای لذت بردن و داشتن یک احساس دلنشین انجام می­شوند. کودک صرفا بر اساس نیاز به لذت، که شامل اغنای حس کنجکاوی، تنوع‌طلبی، هیجان و… است، به سمت بازی گرایش پیدا می­کند و هیچ توقعی اعم از تشویق یا تنبیه ندارد. به زعم فردریک فروبل، بازی دنیای کودک است و نباید با دنیای کودک بازی کرد. این بدان معناست که نباید مانع برطرف ساختن این حس نیاز شویم. نیازی که می تواند به شکل های گوناگونی ارضا شود و مهمترین روش آن بازی با اسباب‌بازی است.

اهمیت اسباب‌بازی و کارکردهای آن در رشد فیزیکی، شناختی، اجتماعی و روانی کودک مقوله­ای است که برای همه کسانی که با کودکان در ارتباط هستند از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. « بازی­ها وسعت فکر، دقت و توانایی کودک را افزایش می­دهند، و برای مواجه شدن او با مشکلات، واقعیت‌ها و کسب تجربه‌های جدید کمک فراوانی می‌کنند»(۱). هر بازی برای کودک دریچه­ای است به دنیایی تازه، که او را با جهان پیرامونش مانوس می­سازد. این آشنایی می­تواند از جهات مختلف مفید یا مضر باشد، اما آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد، یادگیری و تعامل توام با تجربه است که بدون شک نتیجه یک انتخاب آگاهانه خواهد بود.

در این یادداشت تلاش شده است تا خواننده ضمن آگاهی از کارکردهای اسباب‌بازی،  با اهمیت بازی و پیش زمینه­های چگونگی انتخاب یک اسباب‌بازی مناسب آشنا شود.

 

۱. اهمیت بازی در زندگی کودک

بازی به عنوان یکی از نیازهای اولیه کودک مانند خوراک، پوشاک، مسکن  از ساده­ترین و در عین حال بنیادی­ترین روش­های یادگاری تجربی برای کودک است. کودکان در هنگام بازی تمام احساسات خود را بروز می­دهند و سعی می­کنند نیازهای خویش را در دنیای بازی­های کودکانه منعکس سازند و به مرور زمان علاوه بر برقراری ارتباط با جهان پیرامون خود، از این طریق تجربه کسب می‌کنند.

اریکسون روانشناس آمریکایی، معتقد است که کودکان  از طریق بازی، مشکلات خویش را ابراز می­کنند و بر مشکلاتشان فایق می­آیند. او بر این باور است که بازی موجب رشد مهارت­های جسمی و اجتماعی کودک می­شود و عزت نفس او را افزایش می­دهد (۲). بنابراین می­توان گفت که بازی یک فرآیند روانی منجر به تجربه است که موجب آرامش و در نهایت شکوفایی هوش هیجانی کودک می­شود.  مقوله هوش هیجانی و سنجش آن در کودکان از مباحثی است که در یادداشت­های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

۲. اسباب‌بازی و نقش آن در در رشد کودک

اگر رشد فکری کودک را برابر با پرورش استعداد و توانایی­های او در گذر زمان در نظر بگیریم، آنگاه بازی یک روش مناسب برای رشد به حساب خواهد آمد. بنابراین بازی، هم با مراحل رشد ارتباط دارد و هم فرآیند تربیت را تسهیل می­کند.  در این میان آنچه که از اهمیت ویژه برخوردار است، چگونگی بازی کودک است.

اسباب‌بازی­ها مهمترین ابزارها در این فرآیند هستند. اسباب بازی­ها در همه‌جا وجود دارند. گاهی ساده­ترین وسایل در دسترس کودک، می­تواند یک اسباب‌بازی ساده باشد، اما در دسترس بودن اسباب‌بازی شرط لازم است ولی کافی نیست. هر وسیله سرگرم­کننده و در دسترس نمی­تواند یک ابزار کمکی مناسب برای رشد فکری و ذهنی کودک باشد. به ویژه در دنیای امروز که تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال در زندگی افراد نقش چشمگیری دارند، استفاده از یک اسباب بازی مناسب امری مهم می­باشد. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که در انتخاب اسباب بازی مناسب، توجه به سیر رشد کودک و میزان توانایی های او و موقعیت جامعه امری ضروری است.

۳. بررسی نقش اسباب‌بازی در ارتباط کودک و والدین

 خانواده کوچک­ترین و مهم ­ترین اجتماعی است که کودک در آن قرار می‌گیرد. خانواده دروازه ورود کودک به اجتماع است. به زعم عباسی ولدی(۳) یکی از ویژگی­های مهم اسباب‌بازی به ویژه در سال­های اولیه زندگی کودک، امکان مشارکت والدین با کودک در فرآیند بازی است.

در سنین اولیه، کودک به دلیل ناتوانی­های ذاتی و احساس وابستگی، نیازمند آن است که والدین نقش حمایتگر خود را به خوبی ایفا کنند. این نیازمندی به حمایت، می­تواند در خلال یک بازی، در وجود کودک نهادینه شده و برای او احساس آرامش و اطمینان خاطر را به ارمغان بیاورد. علاوه بر آن انجام بازی به صورت خانوادگی موجب ایجاد حس شادمانی و نشاط در خانه و تحکیم بنیان خانواده می گردد. یک خانواده شاد، فرزندان پرنشاط، فعال و موفق به جامعه تحویل خواهد داد.

۴.نقش اسبا‌ب‌بازی در بهبود روابط اجتماعی کودک

بعد از خانواده جامعه کوچک کودک ما، از گروه همسالان او آغاز می­شود و با افزایش سن دایره روابطش با جامعه گسترش می­یابد. بازی­های دسته­جمعی به دلیل آنکه موجب پویایی و هیجان کودک در یک فرآیند توام با چالش ذهنی می­شوند، علاوه بر ارضای حس شادمانی و تخلیه انرژی­های درونی کودک، موجب تعامل کودک با همسالان و تقویت توانایی برنامه ریزی، تصمیم گیری، مواجهه با مشکل و واکنش سریع به کنش­ها می­شود.

در یک بازی اجتماعی کودک می­آموزد که چگونه تعارضات اجتماعی خود را حل کند. چگونه به دیگران کمک کند یا از آنها کمک بگیرد. چگونه در یک فرآیند گروهی ملاحظات جامعه کوچک دوستان خود را در نظر بگیرد و برای منافع مشترک اعضا تلاش کند. در بازی­های اجتماعی کودک یاد می­گیرد که چگونه در فرآیند تقسیم کار یک مشارکت سازنده را تجربه کند. در این مقوله نیز انتخاب نوع بازی، ابزارهای مورد استفاده و اسباب‌بازی­ها از اهمیت بسیاری برخوردارند.

۵. بررسی نقش اسباب‌بازی در آموزش

بحث آموزش رسمی در بسیاری از کشورها در شش یا هفت سالگی آغاز می­شود. دلیل این امر تاکید روانشناسان بر این نکته است که کودک پیش از این سن، نیازمند بازی است نه آموزش به شکل رسمی و منسجم. اما یکی از مهمترین کارکردهای اسباب‌بازی، نقش آن در بهبود کیفیت آموزش به ویژه آموزش­های غیررسمی پیش از آغاز تحصیل است.

 اسباب‌بازی­ها در یک دسته­بندی کلی، به آموزشی و غیرآموزشی تقسیم می­شوند. تفاوت این دو، در نوع هدفی است که برای آن طراحی و ساخته شده­اند. یک اسباب‌بازی غیرآموزشی صرفا برای لذت و سرگرمی ساخته می­شود و در طراحی، شکل، رنگ و ابعاد تفاوت­های بسیاری با سایر اسباب­بازی­ها دارد ولی در طراحی یک اسباب بازی آموزشی هدف اصلی  بُعد آموزشی است و مقوله سرگرمی در مرتبه دوم قرار می­گیرد؛ در حقیقت طراحی این اسباب­بازی­ها بر اساس نیاز آموزشی گروه هدف انجام می­شود و یک استراتژی آموزشی هدفمند را دنبال می­کند.

پرسشی که در این زمینه مطرح می­شود این است که از نظر علمی کدام اسباب بازی­ها مناسب­تر هستند؟ بدون شک پاسخ به این پرسش و بررسی چگونگی انتخاب اسباب‌بازی مناسب از چالش­هایی است که والدین در سنین مختلف و شرایط گوناگون با آن روبرو خواهند بود. انتخاب اسباب‌بازی به فاکتورهای مختلفی از جمله سن، جنس، فرهنگ و حتی شرایط خانوادگی، خلقیات کودک و … بستگی دارد.

در یادداشت بعدی به این نکته خواهیم پرداخت که چگونه یک اسباب بازی مناسب با شرایط و نیازهای فرزند خود انتخاب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید